اگر شماهم به تازگی شروع به ورزش کردن کرده باشید، حتما تا کنون اسم مکمل ورزشی به گوشتان خورده است. برخلاف تصور همه ما مکمل‌های ورزشی همیشه برای عضله سازی استفاده نمی‌شوند بلکه علاوه بر عضله سازی در تامین مواد غذایی بدن، افزایش یا کاهش وزن، و بهبود ظاهر ورزشکار نیز نقش دارند. مکمل‌های ورزشی […]

اگر شماهم به تازگی شروع به ورزش کردن کرده باشید، حتما تا کنون اسم مکمل ورزشی به گوشتان خورده است. برخلاف تصور همه ما مکمل‌های ورزشی همیشه برای عضله سازی استفاده نمی‌شوند بلکه علاوه بر عضله سازی در تامین مواد غذایی بدن، افزایش یا کاهش وزن، و بهبود ظاهر ورزشکار نیز نقش دارند. مکمل‌های ورزشی به انواع مختلفی مثل مکمل چربی سوز، پروتئینی، اسیدهای آمینه، کربوهیدرات‌ها و کراتین تقسیم می‌شوند.

به دلیل تقسیم بندی مکمل‌ها در انواع مختلف، باید توجه داشته باشید مکملی که استفاده می‌کنید متناسب با جنسیت، سن، نوع ورزشی که انجام  می‌دهید، باشد. ضمنا اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید در انتخاب خود بیشتر دقت کنید. حال برای اینکه با چند نوع از مکمل‌های معروف ورزشی آشنا شوید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مکمل های ورزشی

  • مکمل پودر کربو (یا کربوهیدرات)

پودر کربو از کربوهیدرات تشکیل شده که از دهیدراتاسیون (از دست رفتن آب بدن) هنگام ورزش جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن باعث می‌شود که قند خون شما نیوفتد و انرژی بیشتری به شما می‌دهد. این پودر به دلیل اینکه از کربوهیدرات تشکیل شده باعث افزایش وزن نیز می‌شود.

پودر کربو در انواع مختلفی به فروش می‌رسد که برای مصرف هرکدام از پودرها باید از دستور روی جعبه پیروی کنیم.

بهترین مکمل‌های کربوهیدراتی: (NOW FOODS CARBO) – (CARBO PLUS) – (MASS_TECH)

  • مکمل پودر کراتین مونوهیدرات

کراتین ماده ای مشابه به پروتئین است با این تفاوت که عضو کوچکی از پروتئین به حساب می‌آید. این ماده در بدن از گیلیسین، اسیدهای آمینه و آرژنین تولید می‌شود. علاوه بر این کراتین در غذاهایی مثل گوشت و ماهی نیز یافت می‌شود. کراتین یکی از پرطرفدارترین مکمل‌های ورزشی است که به افزایش ظرفیت کار و قدرت بدنی، افزایش کراتین موجود در عضله و نیز افزایش حجم بدن کمک می‌کند.

بهترین مورد استفاده از مکمل کراتین این است که ابتدا به روش مصرف ذکر شده روی جعبه ادامه دهیم و سپس بعد از ۵ تا ۷ روز دز مصرفی را ۳ الی ۵ گرم در روز مصرف کنید تا میزان کراتین خود را حفظ کنید.

  • مکمل ویال ال آرژنین

ال آرژنین آمینو اسیدی است که باعث تحریک تولید هورمون رشد،  گشاد شدن رگ‌های قلبی، تولید نیتریک اسید و دفع مواد زائد می‌شود. از این آمینواسید به عنوان منبع دارویی و غذایی برای تامین آمینو اسیدهای ضروری استفاده می‌شود.

ویال ال آرژینین برای کمک به بهبود عملکرد قلبی-عروقی، افزایش جریان خونرسانی به عضلات و چربی سوزی استفاده می‌شود. برای استفاده از این محصول به عنوان چربی سوز و برای لاغری باید در کنار مصرف این مکمل، رژیم غذایی صحیح و ورزش مناسب نیز داشته باشید.  توجه کنید که اگر به بیماری خاصی مثل بیماری قلبی، کلیوی، فشار خون و آلرژی مبتلا هستید این مکمل را زیر نظر متخصص استفاده کنید. ال آرژنین به صورت قرص نیز به فروش می‌رسد اما یکی از ویژگی‌های ویال خوراکی این محصول قابلیت هضم بسیار خوب آن به حساب می‌آید.

نحوه مصرف مکمل ال آرژنین: ویال خوراکی این محصول را می‌توانید به صورت تنها یا حل شده در آب و طبق تجویز پزشک مصرف کنید. لیبل شبنم چیست ؟ برای آشنایی با جدیدترین مقالات حوزه سلامت کافیست به وبسایت برچسب اصالت مراجعه نمایید.

 

  • مکمل گلوتامین

گلوتامین یک آمینواسید غیر ضروری به حساب می‌آید. این ماده به عضله سازی کمک بسیاری می‌کند و با کمک به افزایش متابولیسم پروتئین، باعث افزایش حجم عضلات می‌شود. در صورتی که گلوتامین در ورزش‌های سنگین ساخته نشود باعث آسیب به عضلات می‌شود. به همین دلیل است که این مکمل فواید زیادی دارد. یکی از فواید استفاده از مکمل ورزشی گلوتامین این است که به ورزشکاران کمک می‌کند بعد از آسیب دیدن عضلات خود را به سرعت ترمیم و بازسازی کنند.

بهترین زمان مصرف مکمل گلوتامین بعد از بیدار شدن است. این مکمل به صورت پودر و کپسول به فروش می‌رسد.

  • مکمل پروتئین بار

همینطور که از اسم آن مشخص است پروتئین بارها محصولاتی پروتئینی هستند که نیاز بدن به این ماده را برطرف می‌کنند. این مکمل‌ها توسط افرادی توصیه نمی‌شود چرا که پروتئین کافی به بدن در هنگام ورزش نمی‌رساند. اما برخلاف این‌ها بعضی دیگر معتقدند این پروتئین بارها برای ورزشکارانی که به دنبال کاهش وزن یا عضله سازی هستند برخلاف افرادی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، بسیار مناسب است.

مصرف این پروتئین برای عضله سازی حدود ۱۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از ورزش است اما اگر نمی‌خواهید عضله سازی داشته باشید بهتر است این پروتئین را در طول روز و برای حفظ عضلات در هنگام ورزش مصرف کنید.

 

  • مکمل‌های افزایش وزن (گینر‌ها)

مکمل‌های افزایش وزن معمولا سرشار از کربوهیدرات و پروتئین هستند. این مکمل‌ها کالری بالایی دارند و یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش اضافه وزن هستند.

طریقه مصرف مکمل‌های افزایش وزن: برای مصرف یک وعده ۱۵۰ گرم پودر را در ۶۰۰ میلی‌لیتر آب، شیر یا آبمیوه حل کنید.

طریقه مصرف در روزهای تمرین ورزش: ۳ ساعت قبل از ورزش و نیم ساعت بعد از ورزش و در روزهای دیگر بعد از صبحانه، نهار و شام و حتی قبل خواب استفاده کنید.

خرید مکمل های بدنسازی

 

  • مکمل‌های کاهش وزن

بعضی از ورزشکاران برای کاهش وزن در کنار عضله سازی، از مکمل‌های کاهش وزن نیز استفاده می‌کنند. استفاده از این مکمل‌ها باید به مرور زمان بیشتر شود چرا که بدن به دز مصرفی استفاده از آن‌ها عادت می‌کند و چربی سوزی متوقف می‌شود. از انواع مکمل‌های چربی سوز می‌توان به پروتئین وی، کازئین، سفیده تخم مرغ، سویا و آمینو اسیدها اشاره کرد.

سخن آخر

مکمل‌های ورزشی جایگزینی برای غذاها و خوراکی‌های مفید نیستند و بدون آن‌ها نیز می‌توانید به هدف مورد نظر خود دست یابید. این مکمل‌ها با توجه به اسمشان، فقط تکمیل کننده هدف شما مثل کاهش یا افزایش وزن یا عضله است. مکمل‌های کراتین و پروتئینی معمولا برای عضله سازی استفاده می‌شود اما مکمل‌های دیگر نیز برای بعضی افراد و در بعضی از ورزش‌ها می‌تواند موثر باشد.

حتما قبل از تهیه یا مصرف این مکمل‌ها با فردی متخصص یا پزشک (در صورت داشتن بیماری‌های خاص) مشورت کنید و در زمان مناسبی آن‌ها را مصرف کنید. همینطور که این مکمل‌ها کمک کننده هستند گاه می‌توانند آسیب زا نیز باشند. از عوارض این مکمل‌ها می‌توان به سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و در بدترین حالت (استفاده از مکمل‌های تاریخ مصرف گذشته و فاسد یا تقلبی) مرگ باشد. پس در مصرف این مکمل‌ها دقت کنید و قبل از شروع استفاده از آن‌ها رژیم غذایی و برنامه تمرین خود را اصلاح کنید تا سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسید.برای خرید انواع لیبل اصالت کالا  با تخفیف ویژه کافیست به وبسایت الو برچسب اصالت مراجعه نمایید و برچسب اصالت مورد نیاز خود را از این سایت خریداری نمایید .